Moottorinlämmöt Tulosta Sähköposti
Ohjeet vapaasti käännetty Shellin sivuilta:
  • Lämmitä aina moottori ennen kylmäkäynnistystä. Tämä lisää paljon moottorin ikää.
  • Pyöritä käsin potkurista vähintään neljän puristuksen yli.
  • Näin toteat mahdollisen venttiili- tai muun vian pienempänä puristuksena viallisessa sylinterissä. Näin myös imet mahdollisen ryypytyksen polttoaineen sylintereihin. Käynnistyy paljon paremmin.
  • Ennen lähtötehoja varmistu, että moottori on riittävän lämmin = öljyn lämpömittari on pois minimistä / sylinterin pää 65 oC
  • Vältä shokkijäähdytystä. Suunnittele laskeutuminen siten, että vähennät tehoja asteittain, jolloin moottorin lämmöt vähenevät hitaasti. Sylinterin pää ei saa jäähtyä nopeammin kuin 50 oC minuutissa.
  • Ennen sammutusta anna moottorin käydä 1000 rpm noin minuutin ajan. Toinen vielä parempi vaihtoehto (Lycomingin suositus) on, että moottori pyörii n. 20 sekuntia 1700 rpm ja sen jälkeen vähennä kierrokset tuhanteen ja heti tämän jälkeen vedä laihalle.
  • Näillä ohjeilla voidaan välttää moottorin eri osien erilaisesta lämpölaajenemisesta aiheutuvat ongelmat, kuten sylinterikannenrikkoutumiset, sylinterin katkeaminen ja nopea moottorin kuluminen
  • Huom! OH-CVZ:ssa uusi nopeakierrosstartti. Ei saa startata yli 10 sekuntia kerrallaan!