Kesän 2014 lentoreissu Tulosta Sähköposti
Perinteinen lentoretki Kaunasiin sai tänäkin vuonna jatkoa. Kävimme 25.6 - 28.6 Kaunasissa kahdeksan pilotin ja kahden Cessnan voimin. Esko, Jyri, Kyösti ja Timo lähtivät Caritalla keskiviikkona kohti Liettuaa, mutta sää pakotti porukan jäämään Tarttoon yöksi. Mika, Seppo ja minä tulimme seuraavana päivänä perästä Tarttoon välilaskulla Lappeenrannan kautta, josta poimimme Paavon kyytiin. Illalla Tartossa kävimme yhdessä syömässä ravintolassa.

Seuraavana aamuna lähdimme koneiden tankkauksen jälkeen lentämään kohti Kaunasia. Carita oli määränpäässä noin puoli tuntia ennen Vihtoria. Kaunasissa ohjelmana oli taitolentoa kahdella Yakovlev Yak-52 taitolentokoneella, ja koko loppupäivä menikin lentokentällä oleskellessa. Illalla kävimme syömässä ja kävelemässä kaupungin keskustassa.

Kaunas ilmasta

Paikallisella ilmailukerholla on omistuksessa kolme Yak-52 konetta

Seuraavana päivänä lensimme lisää taitolentoa ja kävimme vierailemassa pienemmällä porukalla paikallisessa ilmailumuseossa, mutta lännestä tuleva huono keli pakotti meidät lähtemään kesken päivän kohti Suomea, päivää ennen suunniteltua lähtöpäivää.

"LY-XAU" Kone, jolla Steponas Darius ja Stasys Girėnas yrittivät lentää suoralla lennolla New Yorkista Kaunasiin vuonna 1933. He onnistuivat ylittämään Atlantin, mutta matka päättyi onnettomuuteen 6400km matkan jälkeen, n.600km ennen Kaunasin lentokenttää.

Vanhoja moottoreita

Paluumatkalle vaihdoimme koneiden miehistöt päikseen. Paluumatkamme kulki jälleen Tarton kautta. Saimme hyvää ilmailuun liittyvää asiakaspalvelua ulkomailla, varsinkin Tartossa suomenkieltä hyvin puhuvalta tankkaajalta, joka suostui tankkaamaan koneemme, vaikka NOTAMeissa luki, ettei polttoainetta ole saatavilla kyseisenä ajankohtana. Seuraava pysähdys oli Suomen puolella Utti. Utissa kävimme syömässä kentän vieressä olevalla ABC:llä, josta matka jatkui Joensuuhun. Vihtori lensi suoraa reittiä ja Caritalla kävimme välipysähdykellä Savonlinnassa.

Paluumatkalla

Vaikka matka jäi paria päivää liian lyhyeksi, oli reissu muuten mahtava. Suosittelen kaikkia lähtemään lentämään ulkomaille porukalla. Taitolento oli yksi hienoimmista elämyksistä tähän mennessä (ks. alla).

Reitti: http://www.gcmap.com/mapui?P=efjo-eflp-eetu-eyks-eetu-efut-efsa-efjo&DU=nm&SU=mph